Huhtamäki investoi Flexible Packaging -segmentin kasvun vauhdittamiseen

HUHTAMÄKI OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 25.10.2016 KLO 9.00

Huhtamäki investoi Flexible Packaging -segmentin kasvun vauhdittamiseen

Huhtamäki perustaa kolme uutta tuotantolaitosta vauhdittaakseen Flexible Packaging -liiketoimintasegmenttinsä kasvua. Suurin uusista yksiköistä perustetaan Suur-Kairon alueelle Egyptiin ja kaksi muuta Koillis-Intiaan. Lisäksi Mumbain alueella sijaitseva etikettejä valmistava yksikkö muuttaa ja se modernisoidaan.  "Egyptin investoinnin myötä aloitamme joustopakkausvalmistuksen Afrikassa. Afrikan nopean väestönkasvun odotetaan tarjoavan tulevaisuudessa meille ja asiakkaillemme huomattavia kasvumahdollisuuksia", sanoo Huhtamäki Oyj:n toimitusjohtaja Jukka Moisio. "Intian investoinneilla parannamme edelleen verkostomme maantieteellistä kattavuutta ja kykyämme palvella ruoka- ja lääketeollisuudessa toimivia asiakkaitamme Intiassa. Näiden investointien jälkeen meillä on Intiassa jo 17 tuotantolaitosta."

Egyptin uusi yksikkö
Egyptiin perustettavan huippuluokan tuotantolaitoksen omistaa ja sen toimintaa tulee harjoittamaan yhteisyritys, josta Huhtamäki omistaa 75 %:ia. Jäljelle jäävän 25 %:ia omistaa Huhtamäen Egyptin Molded Fiber -liiketoiminnan yhteisyrityskumppanina vuodesta 2003 lähtien toiminut Ayman Korra. Kokonaisinvestoinnin, mukaan lukien maa-alueen oston, yksikön ensimmäisen vaiheen rakentamisen, koneet ja laitteet, odotetaan olevan noin 23 milj. euroa ja Huhtamäen osuuden noin 17 milj. euroa. Pääosa investoinnista ajoittuu vuosille 2016-2017.

Tuotannon Egyptissä on suunniteltu alkavan vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla jayksikön odotetaan työllistävän täydessä laajuudessaan noin 300 työntekijää. Yksikkö tulee palvelemaan globaaleja ja paikallisia joustopakkausasiakkaita ja myös viemään tuotteitaan muihin maihin. Tällä hetkellä Huhtamäki palvelee joustopakkausasiakkaita Egyptissä Yhdistyneistä arabiemiirikunnista ja Intiasta käsin. "Olemme innostuneita tuotantoverkostomme laajentamisesta Afrikkaan", sanoo Olli Koponen, Flexible Packaging -segmentin johtaja. "Kopioimme parhaat ratkaisut uusimmasta Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa toimivasta yksiköstämme. Odotamme, että pääsemme palvelemaan uusia ja nykyisiä asiakkaitamme tehokkaasti tuotetuilla, laadukkailla joustopakkauksilla".

Kaksi uutta yksikköä ja yhden modernisointi Intiassa
Koillis-Intiassa toimivien asiakkaiden palvelemiseksi paremmin Assamin osavaltioon perustetaan joustopakkauksia valmistava yksikkö ja Sikkimin osavaltioon etikettejä valmistava yksikkö. Valmistustoiminnan yksiköissä odotetaan alkavan vuoden 2017 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Lisäksi Suur-Mumbain alueella toimiva etikettejä valmistava yksikkö tullaan siirtämään uusiin huippuluokan tiloihin kasvun mahdollistamiseksi. Siirron odotetaan olevan valmis vuoden 2017 loppuun mennessä. Intian investointien yhteissumman odotetaan olevan noin 9 milj. euroa ja ajoittuvan vuosille 2016-2017.

Lehdistö: Katariina Hietaranta, puh. 010 686 7863
Sijoittajat: Kaisa Uurasmaa, puh. 010 686 7815

Huhtamäki on maailmanlaajuisesti toimiva ruuan ja juoman pakkaamisen asiantuntija. 73 tuotantolaitoksen ja 23 myyntikonttorin verkostomme 34 maassa antaa meille erinomaiset valmiudet tukea asiakkaidemme kasvua kaikkialla, missä he toimivat. Noin 17 000 työntekijäämme kehittää ja valmistaa kolmea eri teknologiaa hyödyntäen pakkauksia, jotka auttavat huipputuotteita saavuttamaan enemmän kuluttajia, helpommin. Liikevaihtomme vuonna 2015 oli 2,7 miljardia euroa. Emoyhtiö Huhtamäki Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä, ja yhtiön pääkonttori on Espoossa. Lisätietoja osoitteessa www.huhtamaki.fi.