Mars tuo SABICin ja Huhtamäen kanssa kierrätysmuovin lemmikkiruokapakkauksiin kiertotalouden tukemiseksi

HUHTAMÄKI OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 2.11. klo 15.30

• Mars, yhteistyössä SABICin ja Huhtamäen kanssa, aloittaa kierrätetyn elintarvikemuovin käytön lemmikkieläinruokien pakkauksissa vuonna 2021.
  • Yhtiö aikoo ensi vuonna laajentaa kierrätysmuovin käytön muiden tuotemerkkien pakkauksiin.
  • Tämä tärkeä askel auttaa Marsia pääsemään nopeammin tavoitteeseensa kierrätysmuovien 30 %:n käyttöasteesta ja ensiömuovin 25 %:n käytön vähentämisestä vuoteen 2025 mennessä.
  • Kestävästä kehityksestä ja hankinnoista vastaava johtaja Barry Parkin kuvailee virstanpylvästä sanoin "se kannustaa kehittämään kiertotalouden mukaisia kierrätysjärjestelmiä, joissa pakkauksista ei tule jätettä".

Mars, Incorporated ilmoitti tänään aloittavansa kierrätetyn polypropeenimuovin käytön joidenkin suositumpien lemmikkieläinruokiensa pakkauksissa. Marsille tämä on tärkeä askel pyrkimyksissä vähentää ensiömuovien käyttöä koko pakkausvalikoimassaan ja omalta osaltaan osallistua rakentamaan kiertotaloutta, jossa mistään pakkauksista ei tule jätettä.

Yhteistyössä maailmanlaajuisesti toimivan pakkausratkaisujen toimittaja Huhtamäen ja johtavan petrokemian alan toimija SABICin kanssa Mars tulee käyttämään edistyneellä kierrätysteknologialla jalostettua, kierrätettyä muovimateriaalia lemmikkiruokapakkauksissa. Prosessin ansiosta pakkaukset eivät tunnu erilaisilta, mutta ne sisältävät kierrätettyä muovia, jota on aiemmin käytetty muissa tuotteissa.

SABICin käyttämä kierrätysteknologia on yksi harvoista tällä hetkellä saatavilla olevista ratkaisuista, joka mahdollistaa muutoin vaikeasti kierrätettävien muovipakkausten kierrätyksen takaisin elintarvikepakkauksiin soveltuvaksi muoviksi. Mars pilotoi tätä Euroopassa vuonna 2020 ja kasvattaa käyttämänsä kierrätysmuovin määrää vuonna 2021 tavoitteena laajentaa sen käyttöä muihinkin tuotemerkkeihin.

"Maata ja valtameriä roskaavat muovipakkaukset eivät ole hyväksyttäviä, ja Marsilla olemme sitoutuneet auttamaan tämän ongelman ratkaisemisessa. Tätä varten meidän on vähennettävä tarpeetonta pakkaamista, suunniteltava tarpeelliset pakkaukset kierrätettäviksi ja investoitava kiertotalouden mukaisten kierrätysjärjestelmien laajentamiseksi”, sanoo Marsin kestävästä kehityksestä ja hankinnoista vastaava johtaja Barry Parkin.

"Yhteistyössä Huhtamäen ja SABICin kanssa testaamme ja laajennamme asteittain kierrätysmuovin käyttöä pakkauksissamme ja autamme kierrätettävien pakkausjärjestelmien toteuttamisessa."

Kierrätysmuovilla on massataseeseen perustuva ISCC PLUS (Institute of Sustainability & Carbon Certification) -sertifikaatti. Tämä laajalti tunnustettu kansainvälinen vastuullisuussertifiointijärjestelmä varmentaa kierrätysmuovin laadun ja alkuperän läpi toimitusketjun aina raaka-aineesta lopulliseen tuotteeseen.

Kumppanuus on osa Marsin Kestävän kehityksen pakkaukset -suunnitelmaa (Sustainable Packaging Plan) ja tavoitteita käyttää sataprosenttisesti uudelleenkäytettäviä, kierrätettäviä tai kompostoitavia pakkauksia vuoteen 2025 mennessä. Edistyneen kierrätysteknologian käyttäminen on olennainen osa kierrätysmuovien 30 %:n käyttöasteen saavuttamista ja ensiömuovien käytön vähentämistä 25 %:lla.

"Olemme sitoutuneet tekemään osuutemme kiertotalouden rakentamiseksi koko arvoketjussa ja tekemään yhteistyötä muiden kanssa sen saavuttamiseksi. Strateginen kumppanuutemme Marsin ja SABICin kanssa on loistava esimerkki siitä, miten yhteistyö voi johtaa läpimurtoihin, jotka edistävät merkittävästi matkaa suunnitellessamme 100 % tuotteistamme kierrätettäviksi, kompostoitaviksi tai uudelleenkäytettäviksi vuoteen 2030 mennessä. Tämä uusi kierrätettyä elintarvikemuovia sisältävä joustopakkausrakenne on tärkeä virstanpylväs matkallamme siihen, että yli 80 %:a käyttämistämme raaka-aineista on joko uusiutuvia tai kierrätettyjä", sanoo Huhtamäen toimitusjohtaja Charles Héaulmé.

"Olemme ylpeitä voidessamme osoittaa, kuinka tämä yhteistyö Marsin ja Huhtamäen kanssa kuvastaa uskoamme ja kykyämme innovaatioon, sekä yhteistä ja rakentavaa edelläkävijän asennetta. Olemme SABICilla sitoutuneet kehittämään uusia ratkaisuja asiakkaidemme kasvaviin kestävän kehityksen mukaisiin tarpeisiin. SABICin sertifioidut TRUCIRCLE™ tuoteportfolion kierrätystuotteet pienentävät hiilijalanjälkeä ja aiempaan ratkaisuun verrattuna hiilidioksidipäästöä on kaksi kiloa vähemmän jokaista muovikiloa kohden. Vain tämänkaltaisilla kumppanuuksilla pystymme osoittamaan kehittyneiden kierrätysprosessien kaupalliset mahdollisuudet, sekä sen, kuinka ne osaltaan edistävät kestävää kehitystä ratkaistessamme nykypäivänä kohtaamiamme haasteita," sanoo SABICin kestävästä kehityksestä vastaava johtaja Mark Vester.

Tämä työ on osa Marsin missiota ja vastuuta auttaa luomaan terve maapallo, jossa kaikki ihmiset voivat menestyä – vakaumus, joka on Marsin miljardin dollarin Kestävän kehityksen mukaiseksi yhden sukupolven aikana -suunnitelman ytimenä.

Lisätietoja Marsin lähestymistavasta kestävään pakkaamiseen

Yhteystiedot medialle:
Caroline Judge, Mars, Incorporated, caroline.judge@effem.com
Lindsay Clarkmead, SABIC, lindsay.clarkmead@sabic.com
Katariina Hietaranta, Huhtamäki Oyj, katariina.hietaranta@huhtamaki.com

Tietoa Mars, Incorporated -yrityksestä
Mars, Incorprated -yrityksessämme on yli vuosisadan uskottu siihen, että tämän päivän liiketoimintamme luo perustan sille, millainen maailma on huomenna. Tämä ajatus on keskiössä sille, että olemme aina olleet globaali perheyritys. Nykypäivän Mars muuttuu, innovoi ja kehittyy tavoilla, jotka vahvistavat sitoutumisemme tekemään positiivisen vaikutukseen ympäröivään maailmaan.

Monipuolisen ja laajenevan makeisten, ruokien ja lemmikkieläintuotteiden valikoimamme parissa työskentelee 130 000 omistautunutta Associates-toimijaa, joilla kaikilla on sama suunta: eteenpäin.
Yrityksen myynti on 40 miljardia Yhdysvaltain dollaria ja sen maailmanlaajuiseen liiketoimintaan kuuluu monia maailman suosituimpia tuotemerkkejä: DOVE®, EXTRA®, M&M’s®, MILKY WAY®, SNICKERS®, TWIX®, ORBIT®, PEDIGREE®, ROYAL CANIN®, SKITTLES®, BEN’S ORIGINAL™, WHISKAS®, COCOAVIA® ja 5™. Mars tarjoaa myös puolelle maailman lemmikkieläimistä ravitsemus-, terveydenhuolto- ja palveluliiketoimintaa, johon kuuluvat AniCura, Banfield Pet Hospitals™, BluePearl®, Linnaeus ja VCA™.

Tiedämme, että voimme olla todella menestyviä vain, jos myös kumppanimme ja yhteisöt, joissa toimimme menestyvät. Marsin viisi periaatetta – laatu, vastuullisuus, molemminpuolisuus, tehokkuus ja vapaus) – inspiroivat joka päivä Associates-toimijoitamme luomaan maailman, jossa maapallo ja sen ihmiset ja eläimet voivat menestyä. Economics of Mutuality -periaatteen inspiroimaa The Mars Compassia, käytetään mittaamaan yrityksen edistymistä tarkoituksensa mukaisesti: Tämän päivän liiketoimintamme luo perustan sille, millainen maailma on huomenna.

Lue lisää Marsista osoitteessa www.mars.com.
Liity mukaan: FacebookTwitterLinkedInInstagram ja YouTube.

Tietoa Huhtamäestä
Huhtamäki on maailmanlaajuisesti johtava noutoruuan ja elintarvikkeiden pakkausratkaisujen toimittaja. Innovatiiviset tuotteemme auttavat päivittäin miljardeja kuluttajia ympäri maailmaa tekemään vastuullisia elämäntapavalintoja. Pakkauksilla on merkittävä rooli elintarvikkeiden turvallisuudessa ja käytettävyydessä. Olemme sitoutuneet tekemään entistä helpommin kierrätettäviä pakkauksia ja toimimaan kaikessa kestävää kehitystä edistäen. Keskitymme saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon ja suunnittelemaan kaikki tuotteemme kierrätettäviksi, kompostoitaviksi tai uudelleen käytettäviksi vuoteen 2030 mennessä.

Olemme mukana UN Global Compact -yritysvastuualoitteessa ja vuonna 2020 MSCI ESG Ratings antoi meille A-luokituksen asteikolla AAA─CCC. Tehdäksemme osamme ilmastonmuutoksen torjumiseksi olemme sitoutuneet asettamaan Science Based Targets -aloitteen hyväksymät tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet. EcoVadis on myöntänyt Huhtamäelle hopeatason tunnustuksen vastuullisuustyöstämme.

Meillä on sadan vuoden historia ja vahva pohjoismainen perintö, ja toimimme 35 maassa ja 81 tuotantolaitoksessa ympäri maailmaa. Arvomme Välitä, Uskalla, Tee valmiiksi ohjaavat toimintaamme ja auttavat 18 800 työntekijäämme saamaan aikaan muutosta siellä missä sitä tarvitaan. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 3,4 miljardia euroa. Huhtamäki-konsernin pääkonttori on Espoossa, ja emoyhtiö Huhtamäki Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja siitä, kuinka kannamme vastuuta ruoan, ihmisten ja maapallon suojelemisesta löydät osoitteesta www.huhtamaki.com.

Tietoa SABICista
SABIC on monipuolinen globaali kemianteollisuuden yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Riadissa, Saudi-Arabiassa. SABICilla on tuotantoa maailmanlaajuisesti Amerikassa, Euroopassa, Lähi-idässä sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella, ja sen tuotevalikoima on monipuolinen: kemikaaleja, erilaisia muoveja,maanparannusaineita ja metalleja.

SABIC työskentelee saadakseen käytetyn muovin kiertoon. Osana tätä on SABICin TRUCIRCLE™ tuoteportfolio ja palvelut, joihin lukeutuu kiertotalousinnovaatioita, mm. sertifioidut kierrätysmuovit, joiden raaka-aineena on käytetty aiemmin vaikeasti kierrätettäviä muovipakkauksia. SABIC tekee yhteistyötä jälleenmyyjien, kierrättäjien ja valmistajien kanssa edistääkseen kiertotaloutta ja nopeuttaakseen muutoksia, joiden avulla päästään globaaliin kiertotalousyhteiskuntaan.

SABICilla on maailmanlaajuisesti yli 33 000 työntekijää ja se toimii noin 50 maassa. Innovaatioiden ja kekseliäisyyden edistämiseksi SABICilla on 12 540 globaalia patenttia. Yrityksellä on merkittäviä tutkimusresursseja innovaatiokeskuksissaan viidellä avainalueellaan – Yhdysvalloissa, Euroopassa, Lähi-idässä sekä Etelä- ja Pohjois-Aasiassa. Lue lisää www.sabic.com.