Huhtamäki osana suomalaisten arkea jo 90 vuotta

HUHTAMÄKI OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 4.1.2010 KLO 11.30

Vuonna 2010 tulee kuluneeksi 90 vuotta Huhtamäen perustamisesta. Makeistehtaana aloittanut yhtiö on tänään yksi maailman merkittävimmistä kuluttajapakkausten valmistajista.

Juhlavuotta muistetaan erilaisilla asiakastapahtumilla, esimerkiksi tammikuussa toimitusjohtaja Jukka Moisio vihkii käyttöön uudistetun joustopakkaustehtaan Intiassa, Thanessa. Asiakkaiden tervehdyksiä ja hauskoja tapahtumia historian varrelta voi lukea juhlavuoden kotisivuilta www.huhtamaki.fi/90.

Jukka Moisio, Huhtamäen toimitusjohtaja;

”Vuosien myötä yrityksemme on uudistunut ja liiketoiminnan painopiste muuttunut. Omistautuminen asiakkaalle on silti aina pysynyt ensisijalla – kumppanuus ja kustannustehokkuus ovat valttejamme. Myös juhlavuonna tavoitteenamme on myydä enemmän. Emme myöskään tule unohtamaan suomalaisia perinteitämme.”

Osana arkea jo vuodesta 1920

Huhtamäki on vuosikymmenten aikana valmistanut monia Suomessa ja kansainvälisesti tunnettuja tuotteita: Jalostajan hernekeittoa, Marlin White Cap -siideriä, Tupla-suklaapatukoita, Jenkki-purukumia, Trikvilar-e-pillereitä sekä ulkomailla Jolly Rancher- ja Whoppers -makeisia. Tänään muun muassa Pingviinituuttien kääreet ja Hesburgerin kartonkikupit tulevat Huhtamäeltä.

Huhtamäen asiakas Isosta-Britanniasta, Les Baldwin, Pronto Packista sanoo:

”Tuotteiden laatu ja palvelun luotettavuus on meille kaikkein tärkeintä ja Huhtamäeltä saamme fantastista palvelua! Kaikki huhtamäkeläiset kohtelevat meitä aina kunnioittavasti ja me arvostamme heidän uskollisuuttaan. Ostamme kartonkikuppeja vain Huhtamäeltä!”

Pronto Pack perustettiin vuonna 1983 ja on siitä asti ostanut kartonkikuppeja Huhtamäeltä. Tänään Pronto Pack toimittaa 90–95% Isossa-Britanniassa ja Irlannissa järjestettävissä festivaalitapahtumissa käytettävistä kerta-astioista.

90 vuotta historiaa

Nuori alavutelainen leipurinpoika Heikki Huhtamäki perusti yhtiön vuonna 1920 Kaarlelaan, Kokkolan maalaiskuntaan. ”O.Y. Huhtamäen Tehtaat – A.B. Huhtamäkis Fabriker” nousi nopeasti Suomen suurimpien makeisvalmistajien joukkoon. Seuraavina vuosikymmeninä yritys eteni muille elintarvikejalostuksen alueille sekä lääketeollisuuteen ja -jakeluun. Yksi Huhtamäen alkuvaiheiden tärkeimmistä yritysostoista oli turkulainen Hellas, jonka juuret johtavat vuonna 1890 perustettuun Suomen vanhimpaan makeistehtaaseen Helsingfors Karamellfabrikiin. Vanhin nykyiseen Huhtamäkeen kuuluva osa löytyy Ronsbergista, Saksasta, jossa sijaitsee tänä vuonna 425 vuotta täyttävä, nykyään joustopakkauksia valmistava tehdas. Yksikkö perustettiin paperitehtaaksi vuonna 1585.

Koko ikänsä Heikki Huhtamäki haki vaikutteita ulkomailta, luki, kirjoitti ja tuki kulttuuria. Hän oli todellinen uudistaja ja merkkitavaramarkkinoinnin edelläkävijä, joka korosti tuotteidensa yhteiskunnallisia, terveydellisiä ja elämänlaatua parantavia arvoja. Etenkin 40- ja 50-luvuilla jo suuryritykseksi kohonneen Huhtamäki-yhtymän työntekijät saattoivat tuntea kuuluvansa yhteen suureen perheeseen. Yhtiön tehtailla toteutettiin tuolloin sosiaalisia uudistuksia, jotka vasta vuosikymmeniä myöhemmin tulivat yleiseen lainsäädäntöön. Heikki Huhtamäki toimi yhtiön hallinnossa kuolemaansa saakka vuoteen 1970.

Tulevaisuutta rakentamassa

Vuonna 2010 Huhtamäki on yli 30 maassa ketterästi toimiva pakkausalan yritys. Yrityksen liiketoiminta ulottuu Brasiliasta Uuteen Seelantiin. Ajan hermolla pysyvä yhtiö keskittyy ympäristömyötäisiin raaka-aineisiin ja pakkausteknologioihin kuten kartonkiin, kuituihin ja keveisiin kalvoihin. Pohjois-Amerikassa Huhtamäki on kuitupohjaisten kertalautasten johtava toimittaja, Euroopassa yksi suurimmista kartonkikuppien valmistajista ja Aasiassa joustopakkausten edelläkävijä. Irrokekalvoissa ja kuitupohjaisissa kananmunarasioissa Huhtamäki on yksi maailman merkittävimmistä valmistajista.

Juhlavuotenaan Huhtamäki haluaa erityisesti kiittää laajaa asiakaskuntaansa – tuotteitamme on hyvin todennäköisesti ollut joka ikisen 1940-luvulla tai sen jälkeen syntyneen suomalaisen käytössä.

Lisää tietoa juhlavuoden sivuilta www.huhtamaki.fi/90 ja www.huhtamaki.com/90.

Minna Kylänpää, konserniviestintä, puh. 010 686 7863