Huhtamäki investoi kasvuun Venäjällä

HUHTAMÄKI OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 11.12.2020 KLO 10.00

Huhtamäki investoi kasvuun Venäjällä

Maailmanlaajuisesti johtava vastuullisten pakkausratkaisujen toimittaja Huhtamäki investoi kasvuun Venäjällä. Vastatakseen vähittäiskaupan ja kananmunapakkaamisen nopeaan kehitykseen Itä- ja Keski-Venäjällä, yhtiö perustaa Alabugassa, Tatarstanissa sijaitsevan yksikkönsä yhteyteen uuden kuitupakkaustehtaan. Valmisteleva työ tontilla on käynnissä ja kuitupakkaustuotannon odotetaan alkavan vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen aikana.

“Venäjä on yksi avainmarkkinoistamme”, sanoo Eric Le Lay, vastikään yhdistetyn Fiber and Foodservice Europe-Asia-Oceania -segmentin johtaja. ”Lisäkapasiteetti kierrätyskuidusta valmistetuille kananmunapakkauksille tukee kannattavaa kasvua Venäjällä jatkossakin. Sijainti Alabugassa, Tatarstanissa mahdollistaa paremman palvelun nopeasti kehittyvällä Keski- ja Itä-Venäjän alueella toimiville asiakkaillemme”, hän jatkaa.

Huhtamäki aloitti Venäjän markkinoilla vuonna 1980 toimittamalla Suomessa valmistettuja tuotteita Moskovan Olympialaisiin. Tuotanto Venäjällä aloitettiin vuonna 1994 Ivanteevkassa lähellä Moskovaa, missä Huhtamäki nykyään valmistaa sekä tarjoilupakkauksia että kuitupakkauksia. Alabugan yksikkö Tatarstanissa aloitti toimintansa vuonna 2016, alun perin kartonkipikariyksikkönä. Vuonna 2019 Huhtamäen liikevaihto Venäjällä oli 108 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää tällä hetkellä noin 700 ihmistä kahdessa tuotantolaitoksessa.

Sijoittajat: Calle Loikkanen, sijoittajasuhteet ja talousviestintä, puh. 010 686 7125
Media: Katariina Hietaranta, lehdistösuhteet, puh. 010 686 7863
Venäjällä: Natalia Valukhova, johtaja, puh. +7 495 783 37 31

Tietoja Huhtamäestä
Huhtamäki on maailmanlaajuisesti johtava vastuullisten pakkausratkaisujen toimittaja, joka mahdollistaa hyvinvointia ja sujuvaa arkea kuluttajille ympäri maailmaa. Innovatiiviset tuotteemme suojaavat noutoruokaa ja elintarvikkeita, varmistaen niiden hygieenisyyden ja turvallisuuden, sekä ehkäisevät ruokahävikkiä. Toimimme kaikessa kestävää kehitystä edistäen. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon ja suunnittelemaan kaikki tuotteemme kierrätettäviksi, kompostoitaviksi tai uudelleenkäytettäviksi vuoteen 2030 mennessä.

Olemme mukana UN Global Compact -yritysvastuualoitteessa ja vuonna 2020 MSCI ESG Ratings antoi meille A-luokituksen asteikolla AAA CCC. Tehdäksemme osamme ilmastonmuutoksen torjumiseksi olemme sitoutuneet asettamaan Science Based Targets ‑aloitteen hyväksymät tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet. EcoVadis on myöntänyt Huhtamäelle hopeatason tunnustuksen vastuullisuustyöstämme.

Meillä on sadan vuoden historia ja vahva pohjoismainen perintö, ja toimimme 35 maassa ja 81 tuotantolaitoksessa ympäri maailmaa. Arvomme Välitä, Uskalla, Tee valmiiksi ohjaavat toimintaamme ja auttavat 18 600 työntekijäämme saamaan aikaan muutosta siellä missä sitä tarvitaan. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 3,4 miljardia euroa. Huhtamäki-konsernin pääkonttori on Espoossa, ja emoyhtiö Huhtamäki Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja siitä, kuinka kannamme vastuuta ruoan, ihmisten ja maapallon suojelemisesta löydät osoitteesta www.huhtamaki.com.